Kurs fotografii lekcja 5 – Działanie balansu bieli w praktyce
18 sierpnia 2013Balans bieli jest elementarnym parametrem w fotografii, jest odpowiedzialny za poprawne odwzorowanie kolorów na zdjęciu wykonanym przy danym rodzaju oświetlenia. Balans bieli jest wartością liczoną w stopniach Kelwina która jest zależna od tego jaki rodzaj światła występuje w danej scenie. Kolor światła nazywany jest jego temperaturą barwową. Różne rodzaje świateł cechują się różną temperaturą barwową (również mierzoną w stopniach Kelwina), przykładowo światło słoneczne ma temperaturę barwową ok. 5500 K. Podczas słonecznego dnia, balans bieli powinien być ustawiony właśnie na wartość 5500 K aby kolory zostały poprawnie odwzorowane na zdjęciu. Oczywiście, aparaty cyfrowe nie wymagają od użytkownika znajomości temperatury barwowej wszystkich źródeł światła. Większość z nich ma zapamiętanych wartości temperatury barwowej kilku najpopularniejszych źródeł światła które użytkownik może wybrać – światło słoneczne, światło fluorescencyjne, światło żarowe itd. Robiąc zdjęcia w słoneczny dzień ustawiamy balans bieli na „światło słoneczne”, w pomieszczeniu oświetlonym żarówką ustawiamy na „światło żarowe” i to wszystko? Teoretycznie, dla przeciętnego użytkownika ta wiedza w zupełności wystarcza.
Co zrobić aby mieć 100% pewność, że kolory są na zdjęciu odwzorowane dokładnie tak jak w rzeczywistości? Należy wykonać zdjęcia w formacie RAW, oraz na jednym ze zdjęć w danej serii umieścić tzw. szarą kartę (ang. Gray Card). Jest to zwykła karta w neutralnym szarym kolorze. Umieszczona na zdjęciu pozwoli nam na określenie dokładnej wartości temperatury barwowej występującej w danej scenie. Wystarczy, że załadujemy serię zdjęć do programu do wywoływania plików RAW, osobiście polecam program Adobe Camera Raw, następnie użyjemy narzędzie do ustawiania balansu bieli na podstawie punktu bieli i wskażemy na szarą kartę znajdującą się na zdjęciu, program automatycznie dobierze odpowiednią, poprawną wartość balansu bieli.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć działanie balansu bieli zachęcam do wykonania poniższego ćwiczenia:
- Ustawiamy aparat w tryb półautomatyczny ( tryb „P”) w którym będziemy mieć kontrolę nad balansem bieli, pozostałe parametry aparat dobierze automatycznie,
- Idziemy na dwór / ewentualnie możemy wykonywać zdjęcia z okna pokoju jak jesteśmy trochę bardziej leniwi, warunkiem jest wykonywanie zdjęć w dzień.
- Znajdujemy w naszym aparacie opcję kontrolowania balansu bieli
- Wszystkie zdjęcia w podpunktach 5,6 i 7 wykonujemy na dworze:
- Zmieniamy balans bieli na „światło słoneczne” i wykonujemy zdjęcie
- Zmieniamy balans bieli na „światło żarowe” i wykonujemy zdjęcie
- Zmieniamy balans bieli na „światło fluorescencyjne” i wykonujemy zdjęcie
- Możemy wykonać dodatkowo zdjęcia z ustawieniami balansu bieli: „Cień” oraz „Zachmurzenie”
- Teraz znajdujemy jakieś pomieszczenie które jest oświetlone światłem żarowym (zwykłymi żarówkami), możliwe, że będziemy potrzebować statywu aby wykonać nieporuszone zdjęcie, ponieważ światło z żarówki emituje zdecydowanie mniejszą moc niż światło słoneczne
- Wszystkie zdjęcia w podpunktach 10 i 11 wykonujemy będąc w pomieszczeniu oświetlonym zwykłymi żarówkami:
- Ustawiamy balans bieli na „światło słoneczne” i wykonujemy zdjęcie,
- Ustawiamy balans bieli na „światło żarowe” i wykonujemy zdjęcie,
- Ustawiamy balans bieli na „światło fluorescencyjne” i wykonujemy zdjęcie,
- Zgrywamy wszystkie zdjęcia do komputera i porównujemy ze sobą kolorystykę każdego ujęcia w zależności od ustawionego balansu bieli względem światła które oświetlało daną scenę.
Widać wyraźne różnice pomiędzy ujęciami tej samej sceny różniącymi się jedynie ustawieniami balansu bieli. Gdy balans bieli był ustawiony poprawnie w danej sytuacji (np. „światło słoneczne” podczas wykonywania zdjęć w dzień, na dworze) kolorystyka zdjęć jest naturalna. Przy niepoprawnych ustawieniach balansu bieli do danej sytuacji kolory są nienaturalne. Ustawienia „Cień” oraz „Zachmurzenie” są dodatkowymi ustawieniami balansu bieli do fotografowania na dworze w różnych warunkach oświetleniowych, cechują się one większym ociepleniem barw w porównaniu do ustawienia „Światło słoneczne”.