![Kurs fotografii lekcja 5 – Działanie balansu bieli w praktyce Kurs fotografii lekcja 5 – Działanie balansu bieli w praktyce](https://www.kadrzasada.pl/wp-content/uploads/2013/08/wbdaylighta.jpg)
Kurs fotografii lekcja 5 – Działanie balansu bieli w praktyce
18 sierpnia 2013Balans bieli jest elementarnym parametrem w fotografii, jest odpowiedzialny za poprawne odwzorowanie kolorów na zdjęciu wykonanym przy danym rodzaju oświetlenia. Balans bieli jest wartością liczoną w stopniach Kelwina która jest zależna od tego jaki rodzaj światła występuje w danej scenie. Kolor światła nazywany jest jego temperaturą barwową. Różne rodzaje świateł cechują się różną temperaturą barwową (również mierzoną w stopniach Kelwina), przykładowo światło słoneczne ma temperaturę barwową ok. 5500 K. Podczas słonecznego dnia, balans bieli powinien być ustawiony właśnie na wartość 5500 K aby kolory zostały poprawnie odwzorowane na zdjęciu. Oczywiście, aparaty cyfrowe nie wymagają od użytkownika znajomości temperatury barwowej wszystkich źródeł światła. Większość z nich ma zapamiętanych wartości temperatury barwowej kilku najpopularniejszych źródeł światła które użytkownik może wybrać – światło słoneczne, światło fluorescencyjne, światło żarowe itd. Robiąc zdjęcia w słoneczny dzień ustawiamy balans bieli na „światło słoneczne”, w pomieszczeniu oświetlonym żarówką ustawiamy na „światło żarowe” i to wszystko? Teoretycznie, dla przeciętnego użytkownika ta wiedza w zupełności wystarcza.
Co zrobić aby mieć 100% pewność, że kolory są na zdjęciu odwzorowane dokładnie tak jak w rzeczywistości? Należy wykonać zdjęcia w formacie RAW, oraz na jednym ze zdjęć w danej serii umieścić tzw. szarą kartę (ang. Gray Card). Jest to zwykła karta w neutralnym szarym kolorze. Umieszczona na zdjęciu pozwoli nam na określenie dokładnej wartości temperatury barwowej występującej w danej scenie. Wystarczy, że załadujemy serię zdjęć do programu do wywoływania plików RAW, osobiście polecam program Adobe Camera Raw, następnie użyjemy narzędzie do ustawiania balansu bieli na podstawie punktu bieli i wskażemy na szarą kartę znajdującą się na zdjęciu, program automatycznie dobierze odpowiednią, poprawną wartość balansu bieli.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć działanie balansu bieli zachęcam do wykonania poniższego ćwiczenia:
- Ustawiamy aparat w tryb półautomatyczny ( tryb „P”) w którym będziemy mieć kontrolę nad balansem bieli, pozostałe parametry aparat dobierze automatycznie,
- Idziemy na dwór / ewentualnie możemy wykonywać zdjęcia z okna pokoju jak jesteśmy trochę bardziej leniwi, warunkiem jest wykonywanie zdjęć w dzień.
- Znajdujemy w naszym aparacie opcję kontrolowania balansu bieli
- Wszystkie zdjęcia w podpunktach 5,6 i 7 wykonujemy na dworze:
- Zmieniamy balans bieli na „światło słoneczne” i wykonujemy zdjęcie
- Zmieniamy balans bieli na „światło żarowe” i wykonujemy zdjęcie
- Zmieniamy balans bieli na „światło fluorescencyjne” i wykonujemy zdjęcie
- Możemy wykonać dodatkowo zdjęcia z ustawieniami balansu bieli: „Cień” oraz „Zachmurzenie”
- Teraz znajdujemy jakieś pomieszczenie które jest oświetlone światłem żarowym (zwykłymi żarówkami), możliwe, że będziemy potrzebować statywu aby wykonać nieporuszone zdjęcie, ponieważ światło z żarówki emituje zdecydowanie mniejszą moc niż światło słoneczne
- Wszystkie zdjęcia w podpunktach 10 i 11 wykonujemy będąc w pomieszczeniu oświetlonym zwykłymi żarówkami:
- Ustawiamy balans bieli na „światło słoneczne” i wykonujemy zdjęcie,
- Ustawiamy balans bieli na „światło żarowe” i wykonujemy zdjęcie,
- Ustawiamy balans bieli na „światło fluorescencyjne” i wykonujemy zdjęcie,
- Zgrywamy wszystkie zdjęcia do komputera i porównujemy ze sobą kolorystykę każdego ujęcia w zależności od ustawionego balansu bieli względem światła które oświetlało daną scenę.
![Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło fluorescencyjne" Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło fluorescencyjne"](https://www.kadrzasada.pl/wp-content/uploads/2013/08/wbfluora.jpg)
Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na „Światło fluorescencyjne”
![Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło słoneczne" Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło słoneczne"](https://www.kadrzasada.pl/wp-content/uploads/2013/08/wbdaylighta.jpg)
Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na „Światło słoneczne”
![Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło żarowe" Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na "Światło żarowe"](https://www.kadrzasada.pl/wp-content/uploads/2013/08/wbzarowea.jpg)
Scena oświetlona światłem słonecznym sfotografowana z ustawieniem balansu bieli na „Światło żarowe”
Widać wyraźne różnice pomiędzy ujęciami tej samej sceny różniącymi się jedynie ustawieniami balansu bieli. Gdy balans bieli był ustawiony poprawnie w danej sytuacji (np. „światło słoneczne” podczas wykonywania zdjęć w dzień, na dworze) kolorystyka zdjęć jest naturalna. Przy niepoprawnych ustawieniach balansu bieli do danej sytuacji kolory są nienaturalne. Ustawienia „Cień” oraz „Zachmurzenie” są dodatkowymi ustawieniami balansu bieli do fotografowania na dworze w różnych warunkach oświetleniowych, cechują się one większym ociepleniem barw w porównaniu do ustawienia „Światło słoneczne”.