Fotografowanie krajobrazów – kolejna dawka porad
19 lipca 2013Wczoraj zaczęliśmy (wczorajszy wpis z poradami na temat fotografowania krajobrazów można znaleźć tutaj) , dzisiaj, zgodnie z obietnicą, kończymy. Zapraszamy do przeczytania kolejnej dawki porad oraz pomysłów na fotografię pejzażową:
Wybór odpowiedniej pory dnia do fotografowania krajobrazów
Pisałem na ten temat wielokrotnie, powtórzę jeszcze raz, najlepszą porą na fotografię krajobrazową jest złota godzina, czyli czas w okolicy wschodu oraz zachodu słońca. Nisko położone słońce tworzy piękne, długie cienie, podkreślając wszystkie detale. Złoty odcień światła zachodzącego/wschodzącego słońca dodaje na zdjęciu odpowiedni klimat. Najgorszą porą do fotografowania pejzaży jest południe, padające z góry, ostre światło słoneczne „spłaszcza” wszystkie detale.
Prowadzenie wzroku widza po zdjęciu
Warto umieścić na zdjęciu elementy które poprowadzą wzrok widza wgłąb sceny, od pierwszego planu, do drugiego i do tła. Najlepiej sprawdzają się różnego rodzaju drogi, powalone drzewa, strumienie itd. Ważne aby linie prowadzące wzrok kierowały się do środka kadru, w kierunku najważniejszych elementów na zdjęciu, nigdy na zewnątrz kadru, ponieważ, najprościej mówiąc, wzrok intuicyjnie przebiega tego typu linie, jeżeli wyprowadzimy go za granice kadru, ciężko będzie go z powrotem zachęcić do powrotu 🙂
Filtr polaryzacyjny
Pierwszym oraz najważniejszym filtrem w jaki powinien się zaopatrzyć każdy fotograf krajobrazowy, jest filtr polaryzacyjny. Filtr ten potrafi zdziałać naprawdę cuda w plenerze, poprawia wygląd nieba (dzięki odpowiedniej polaryzacji światła, wydobywa nasycony błękit nieba), dzięki redukcji niepożądanych odbić światła kolory na zdjęciu stają się bardziej nasycone. Jest to praktycznie jedyny filtr fotograficzny którego działania nie da się zrekonstruować w żadnym programie graficznym.
Kadrowanie krajobrazów bez nieba
Gdy rozpościera się przed nami piękny krajobraz, ale niebo już nie jest aż takie piękne (szare, bezchmurne, nieciekawe itp. ) warto rozważyć kadrowanie krajobrazu bez umieszczania na nim nieba. Tego typu fotografie są o wiele rzadziej spotykane co już czyni nasze bardziej zdjęcie niezwykłym, ponadto takie kadrowanie skupia wzrok widza w całości na pejzażu. Dodatkową zaletą jest mniejsza rozpiętość tonalna sceny (niebo zazwyczaj jest o wiele jaśniejsze od reszty sceny), nie musimy się więc aż tak bardzo martwić o prześwietlenie lub niedoświetlenie zdjęcia.
Wczoraj opisaliśmy trzy wskazówki dla fotografów krajobrazowych dzisiaj dodaliśmy kolejne cztery. Uważam, że zrozumienie działania oraz praktyka tych 7 porad zajmie trochę czasu, od tego mamy zbliżający się weekend, więc należy pamiętać o zabraniu aparatu, statywu na wyjazd weekendowy 🙂