Zarządzanie warstwami w Photoshopie – tryby mieszania warstw: jak działają, przykłady
5 września 2013Jedną z największych zalet programu Adobe Photoshop jest możliwość pracy na warstwach: nakładania ich na siebie, modyfikowania, usuwania oraz zmieniania sposobu mieszania warstw między sobą. Opcje mieszania definiują zasady według jakich poszczególne piksele jednej warstwy będą oddziaływały z pikselami drugiej warstwy. Opcji mieszania jest aż 24 i dość długo zajmuje dokładne zapoznanie się z ich poszczególnym działaniem. Aby pomóc w zapoznawaniu się z poszczególnymi trybami mieszania prezentujemy krótkie opisy każdej z opcji z osobna. Standardowo ilustracje przedstawiają nałożenie na siebie dwóch tych samych warstw w przypadkach gdy nałożenie dwóch tych samych warstw nie pokazywało efektu działania trybu mieszania nakładane były dwa różne obrazy.
Normal (Zwykły)
Jest to domyślny tryb mieszania warstw w którym piksele warstwy znajdującej się wyżej przysłaniają piksele znajdujące się poniżej.
Dissolve (Rozpuszczanie)
Losowa zamiana pikseli warstwy górnej z pikselami warstwy dolnej w zależności od wartości krycia.
Darken (Ciemniej)
Zamiana pikseli z górnej warstwy które są jaśniejsze od pikseli z warstwy dolnej. Piksele które są ciemniejsze nie ulegają zmianie.
Multiply (Pomnóż)
Powielenie wartości pikseli obu warstw przyciemniając w ten sposób obraz wynikowy
Color Burn (Ściemnianie)
Przyciemnienie koloru warstwy dolnej w celu zwiększenia kontrastu.
Linear Burn (Ściemnianie liniowe)
Przyciemnienie koloru warstwy dolnej w celu oddania koloru warstwy górnej
Lighten (Jaśniej)
Zamiana pikseli z górnej warstwy z jaśniejszymi pikselami z warstwy dolnej. Piksele jaśniejsze na górnej warstwie zostają bez zmian.
Screen (Ekran)
Powielenie odwrotności kolorów warstwy dolnej i górnej. Dzięki temu otrzymany obraz jest zawsze jaśniejszy.
Color Dodge (Rozjaśnianie)
Rozjaśnienie koloru dolnej warstwy w celu zmniejszenia kontrastu i odzwierciedlenia koloru górnej warstwy.
Linear Dodge (Rozjaśnianie liniowe)
Rozjaśnienie koloru dolnej warstwy w celu zwiększenia jasności i odzwierciedlenia koloru górnej warstwy.
Overlay (Nakładka)
Mnożenie lub powielenie odwrotności kolorów w zależności od kolorów warstwy dolnej.
Soft Light (Łagodne światło)
Przyciemnienie lub rozjaśnienie kolorów w zależności od kolorów warstwy górnej. Jeżeli wartość koloru warstwy górnej jest większa niż 50% odcienia szarości obraz zostaje rozjaśniony poprzez zmniejszenie kontrastu, w przeciwnym wypadku obraz zostaje przyciemniony poprzez zwiększenie kontrastu.
Hard Light (Ostre światło)
Powielenie lub pomnożenie odwrotności kolorów w zależności od kolorów warstwy górnej. Jeżeli wartość koloru warstwy górnej jest większa niż 50% odcienia szarości obraz zostaje rozjaśniony, w przeciwnym wypadku obraz zostaje przyciemniony.
Vivid Light (Światło jaskrawe)
Przyciemnienie lub rozjaśnienie kolorów w zależności od kolorów warstwy górnej. Jeżeli wartość koloru warstwy górnej jest większa niż 50% odcienia szarości obraz zostaje rozjaśniony poprzez zmniejszenie kontrastu, w przeciwnym wypadku obraz zostaje przyciemniony poprzez zwiększenie kontrastu.
Pin Light (Światło punktowe)
Zamiana kolorów pikseli w zależności od koloru mieszania. Piksele jaśniejsze niż kolor mieszania nie ulegają zmianie.
Hard Mix (Mieszanie twarde)
Mieszanie warstw podobne do „Jaskrawego światła” a następnie rozszerzenie kolorów do maksymalnej wartości.
Difference (Różnica)
Odjęcie wartości pikseli warstwy górnej od pikseli warstwy dolnej lub na odwrót w zależności od tego które warstwa ma wyższą jasność.
Exclusion (Wykluczenie)
Działanie podobne do trybu „Różnica” ale powodujące mniejszy kontrast obrazy wynikowego.
Hue (Barwa)
Przejęcie jaskrawości i nasycenia warstwy dolnej oraz barwy kolorów warstwy górnej
Saturation (Nasycenie)
Przejęcie jaskrawości i barwy warstwy dolnej oraz nasycenia kolorów warstwy górnej
Color (Kolor)
Przejęcie jaskrawości warstwy dolnej oraz barwy i nasycenia kolorów warstwy górnej
Luminosity (Jasność)
Przejęcie barwy i nasycenia warstwy dolnej oraz jaskrawości kolorów warstwy górnej